Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

verenpikken

  • Mariska

    Hallo, Ik heb 3 chinese dwergkwartels in een ruim hok. (2 henntjes en een haantje). Sind een aantal weken hebben de hennetjes allebei een kaal ruggetje doordat het haantje ze pikt. Ik heb het haantje appart gezet maar toen gingen de hennetjes steeds achter elkaar aanzitten en pikken. Nu zitten ze weer bij elkaar maar het haantje gaat gelijk weer pikken (volgens mij het ene hennetje meer als de andere). Raar is dat ze elkaar wel steeds opzoeken. Weet iemand of ik ze gewoon bij elkaar kan laten tot het broedseizoen voorbij is (er is geen bloed maar veel verenverlies). Trouwens geen enkel ei.

  • Dennie

    ik vermoed dat ze de pik orde willen bepalen, kan ook de broedperiode zijn.

  • Deborah

    Ik heb nu mijn 3 hennen en het haantje ook weer bij elkaar in het hok zitten en die pikken elkaar ook. Ze zitten nog steeds binnen omdat ik het buitenhok nog niet heb. Er vervelend dat pikken.

  • Marina

    Hoi Deborah,

    Het kan zijn dat ze toch in een te kleine ruimte.

    Ik weet niet of ze meer ruimte zijn gewend dan wat ze nu hebben want dat kan er mee te maken hebben.

    Groetjes Marina

  • Deborah

    Ja dat kan idd. Ik heb ze nu weer 2 aan 2 zitten. Zoals het eerder was. Het haantje wist niet hoe hij het had toen z'n ‘liefje’ weer bij hem terug kwam. Hij ging een soort van ‘dans’ maken en later ging hij de hele tijd kuiltjes graven. Aanstaande maandag komt mijn vader het hok brengen. Dat hok is 150 cm lang. Hoe kan ik het dan het beste aanpakken? Alle 4 de kwartels er tegelijk inzetten?

  • Marina

    Hoi Deborah

    Het is inderdaad het beste om ze alle 4 in de ren te zetten. Dit omdat ze dan allemaal weer op een nieuw territorium komen te zitten..

    Aangezien ze dan ook ruimer komen te zitten heb je kans dat ze hier elkaar wel met rust laten.

    Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen.

    Groetjes Marina

  • Deborah

    Door omstandigheden krijg ik het hok wat later. Ik weet nu wat ik moet doen als het zover is.

  • Hans

    Hallo, Ik heb een nestje zebravinken van 3 stuks. Zij zijn tegen nestverlaten aan maar de eerste 2 zijn reeds uit het nest.

    Nu blijkt dat ze gepikt worden. 2 hebben een kaal rugje. Wat kan de rden zijn en wat kan ik er aan doen.Groeten, Hans.