Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

jonge chinese dwergkwartels uit broedmachine

  • Johan

    Wie kan mij aanvullende informatie verstrekken?

    Sinds een jaar heb ik een spannetje Chinese dwergkwartels.

    Het hennetje legt veel eitjes, maar gaat niet broeden.

    Ik heb nu een 9 tal eitjes met behulp van een broedmachine

    geprobeerd en van de 9 zijn 7 eitjes uitgekomen.

    De overige 2 waren wel bevrucht maar de jonge zaten dood in het ei.

    De jongen heb ik in een kist van 47 x 57 x 26 cm geplaatst.

    De bodem is bedekt met fijne korreltjes (gebroken maïskolven)

    Als voer staat er in de kist, kuikenmeel, eivoer en natuurlijk water.

    Alles is dekseltjes van jaspotjes. Het dekseltje met water is tevens

    voorzien van steentjes, zodat de jongen niet kunnen verdrinken.

    Op de bodem heb ik een thermometer liggen en die geeft een

    temperatuur aan van 20-30°C.

    Mijn probleem is dat de jongen waarschijnlijk niet eten en drinken.

    Van de 7 zijn er na 3 dagen al 4 dood en voor de overige 3 vrees

    Ik eveneens hetzelfde lot.

    WAT DOE IK VERKEERD?

    Bij voorbaat dank voor uw reactie teken ik met

    Een vriendelijk groet

    Johan Sluiter

  • Dennie

    >Johan schreef:

    > WAT DOE IK VERKEERD?

    Ten eerste waarom laat je de hen niet gewoon broeden.

    2de, waarom geen 2de hen erbij zodat de haan afleiding heeft en de ene hen rustig kan broeden. probleem opgelost.

    Het probleem wat jij hebt met die jonkies is uitdroging.

    is typisch voor broedmachine kwartels

    Dennie

    natuurbroed leifhebber.

  • Dennie

    >Johan schreef:

    > WAT DOE IK VERKEERD?

    Ten eerste waarom laat je de hen niet gewoon broeden.

    2de, waarom geen 2de hen erbij zodat de haan afleiding heeft en de ene hen rustig kan broeden. probleem opgelost.

    Het probleem wat jij hebt met die jonkies is uitdroging.

    is typisch voor broedmachine kwartels

    Dennie

    natuurbroed liefhebber.

  • Dennie

    en nog iets,

    Natuurbroed is niet moeilijk om te krijgen in jou geval,

    hierbij de oplossing:

    Koop een 2de hen ( ik heb natuurbroed nu te koop tegen een donatie )

    zet die bij het koppel, vervolgens plaats je in de kooi/volliere

    ( mits die groot genoeg is ) wat voorwerpen waaronder ze kunnen schuilen,

    hieronder zullen ze vanzelf een nest gaan bouwen en binnen de kortste keren heb je natuurbroedkwartels waarvan de meeste zullen uitkomen en overleven.

    Legt je hen ook niet zoveel eitjes meer.

    Als je dit niet wilt doen en je toch bij een broedmachine wilt houden neem contact op met “Janssen” die weet daar alles van.

  • Dennie

    is een dubbelpost,

    negeer deze maar.

    Dennie

  • marja

    je kunt het voer met lauw/warm water mengen, dus 1 papje maken

    mischien gaat dat beter

  • Janssen

    Je moet houtkrullen op de grond doen, de maiskolven eten ze op en krijgen daardoor geen voedsel binnen. Elke anderen bodembedekker als houtkrullen deugt niet! Geef water in flesjes, met een lage uitloop. In schaaltjes verdapt te veel en wordt vervuild en wat je ook doet er verdrinken er altijd in. Jonge kwartels eten geen zaad en eivoer maar moet je kuikenopfokMEEL nummer 1 geven, en na 4 weken in de buitenvoliere zetten met legmeel. Laat je niks anders aansmeren in een winkel want dat werkt allemaal niet. Papjes van voer maken heeft geen enkele zin, ze vreten dit niet en na een half uur zit er een laag op waar de kwartels niet door heen komen, en hebben ze de rest van de dag geen water en voedsel meer.

    Mochten ze het niet vinden moet je ze er met de snavel in duwen of eventueel in het water en daarna in het voer met een fel-gekleurd stokje in prikken en dan komen ze vanzelf eten. Haarhaal dit om et kwartier 1 dag lang en 's avonds eten ze zelf. Anderen jongen kwartels kun je er gewoon bijzetten, die zien dan bij de rest hoe het moet.

    Heb je nog meer vragen?? Stel ze maar gewoon.

  • Johan

    Janssen bedankt voor de waardevolle informatie. Met ca. 10 dagen komt het 2e broedsel uit en ik zal je raad ter harte nemen.

    Van de 1e legsel zijn alle jongen door gegaan.

    Groetjes Johan

  • Dennie

    waarom eigenlijk moeilijk doen terwijl je makkleijk natuurbroed kan hebbben ??

  • marja

    Ben het met je eens, ECHT

    Zelf kreeg ik via opvang(ambulance) 2 japanse jongekwartels WAAROM: ik had kippen de ruimte en nog zoveel andere opvang dieren,

    De dierenarts vertelde wel geen legkorrel(wat ik voor de kippen had) maar legmeel, en evt opfokmeel normaal+geweekt aan te bieden+ het geven van vers drinkwater in iets waarin ze niet kunnen verdrinken.( Staat ook op de verpakking DUS!!)

    Via dit prikbord en andere info sites snel en goede info, zo kwam ik toen als leek er ook achter dat Truus en Dirk zoals ze werden benoemdt 2 hanen waren. En w.s. gewoon door iemand waren gedumpt. Het ging prima met de jongens maar niemand wide ze verder opnemen, hanen genoeg maar hennen?

    Daar we 1 grote tuin hebben gingen we aan de slag voor 1 mooie leef omgeving en hebben via die dierenarts op advies 4(natuurbroed) hennen aangeschaft en wat mr.Janssen ook zegt deze zijn moeilijker/duurder/waardevoller (het =maar net waar je zelf voor gaat, met respect voor anderen).Ik weet dat ik veel van dit prikbord(jij v.n.l. dus) veel heb geleerd. En dit gaat toch om uitwisseling van info/kennis en niet egotrippers???