Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Beginners vragen

  • Frits

    Beste Allemaal,

    aangezien we vroeger kippen hebben gehad en dit me altijd als een hele leuke bezigheid is bevallen ben ik me nu een beetje aan het orienteren op de kwartels. De keuze voor kwartels leek me logisch aangezien we geen ruimte hebben voor enkele kippen, we wonen in een woonwijk. Wat me dus aantrekt aan deze beestjes is dat ze eieren leggen welke ook nog eetbaar zijn ( leuke bijkomstigheid ) en het feit dat je eventueel jonge kwartels zou kunnen krijgen en er een beetje mee zou kunnen gaan kweken spreekt me ook aan.

    Ik wil dus alleen maar kwartels gaan houden verder geen andere dieren in het hok. Op dit moment zou ik dus kiezen voor de Japanse kwartel omdat ze wat groter zijn als de andere kwartel soorten, en veel eieren leggen. ( klopt dit?)

    Nu komen de volgende vragen bij mij naar boven.

    Maken kwartels veel lawaai en stinken ze? ik heb namelijk geen zin in gezeur met de buren.

    Hoeveel tijd steekt men gemiddeld in het houden van kwartels, zijn het intensieve dieren om te houden?

    Hoeveel kwartels zijn te adviseren om mee te beginnen?

    Ik hoop dat iemand met ervaring mij wat informatie en tips hierover zou kunnen geven.

    m.vr.gr.

  • an

    Ik heb sinds een paar weken een dwergkwartel haan. Nu gaat hij steeds heel lang door met een soort schor geluid, gevolgd door een hoge snerpende roep. Op zich is hier overdag best mee te leven, maar hij doet dit ook in de nacht en soms echt minutenlang. Ik heb al een deken over de kooi (absorbeert in ieder geval een deel van het geluid) maar dat mag de pret niet drukken. Hij zit met 5 andere tropische vogels in een voliere en is dus niet eenzaam.

    Weet iemand waarom hij dit doet en hoe ik dit kan stoppen?

    Groetjes An

  • An

    Ik heb sinds een paar weken een dwergkwartel haan. Nu gaat hij steeds heel lang door met een soort schor geluid, gevolgd door een hoge snerpende roep. Op zich is hier overdag best mee te leven, maar hij doet dit ook in de nacht en soms echt minutenlang. Ik heb al een deken over de kooi (absorbeert in ieder geval een deel van het geluid) maar dat mag de pret niet drukken. Hij zit met 5 andere tropische vogels in een voliere en is dus niet eenzaam.

    Weet iemand waarom hij dit doet en hoe ik dit kan stoppen?

    Groetjes An

  • Deborah

    Jouw haantje roept naar soortgenoten. Ik heb nu ook een haan alleen zitten en hij doet het ook. Dat geluid wat schor klinkt maakt hij in combinatie van het opblazen van de keel toch? Die van mij doet dat ook en is denk ik gewoon macho gedrag. Die roep hoort er ook bij. Ik zou zorgen dat je er 1 of meerdere hennen bij zet. Alleen 1 haan erbij kan ook.

  • An

    Heel hartelijk bedankt voor je advies. Gisteren een hen bijgekocht en heerlijk geslapen vannacht!!!

    Vond het wel een gok (voor hetzelfde geld heb je 2x zoveel kabaal :-) ), maar het werkt prima.

    Groetjes An