Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

aan de leg

• Dennie

heb hier opgelet maar die geluiden maken ze niet.

Maar we leuk, ik heb de haan weggehaald en apart gezet en nu zijn plotseling alle 3 de hennen aan het broeden, athans daar lijkt het op. :-)

• Deborah

Ik hoop dat ze dat broeden doorzetten. Mijn hen verlaat het nest best wel veel vind ik.

• Marina

Dennie schreef:

>

> misschien een rare vraag.

> wat zijn de ingredienten om een kwartel aan het broeden te

> krijgen ??

Er is maar 1 ingredient en dat is mazzel hebben. Zoals al vaker is gezegd is het niet vanzelfsprekend dat kwartels zelf broeden. Ze hebben zelfs een reputatie als slechte broeders. Op zich doe je alles goed en hebben ze genoeg ruimte, dus daar ligt het niet aan. Wat je wel zou kunnen doen is alle eitjes in een kuiltje leggen in de hoop dat ze er als nog op gaat zitten. Af en toe wil dat nog wel eens lukken maar helaas bij de meeste niet.

Bij mij zitten de kwartels gewoon buiten maar hebben wel de beschikking over een nachthok. Daar zitten ze trouwens alleen maar in als het echt koud is. De hennen broeden daar wel. Verder doe ik er eigenlijk niks aan en laat de hennen maar hooguit 2 nesten per jaar zelf uitbroeden en de rest doe ik met de broedmachine en dat gaat allemaal heel erg goed. We hebben sinds kort een wit haantje en gaan die proberen met een aantal hennetjes bij het andere trio te zetten. Vaak wordt er beweerd dat dit niet kan maar wie niet waagt die niet wint denk ik altijd maar. Ik hou jullie wel op de hoogte van het hoe en wat want voorlopig zitten ze nog binnen omdat ze niet winterhard zijn.

Groetjes Marina

• Dennie

dat doen ze van mij nu ook

• Hendrik

Hallo,

Hoe lang broeden chinesche kwartels eigenlijk?

Het is voor ons de eerste maal.

groetjes, Hendrik

• Marina

De chinese dwergkwartel broed rond de 18 dagen.

Veel succes

Groetjes Marina

• Hendrik

bedankt, voor het snel antwoorden.

Is het waar dat men het mannetje, bij het broeden moet apart houden.

Ik heb horen zeggen dat hij de jonge kwarteltjes dood doet.

groetjes, Hendrik

• Marina

Hendrik schreef:

>

> bedankt, voor het snel antwoorden.

>

> Is het waar dat men het mannetje, bij het broeden moet apart

> houden.

> Ik heb horen zeggen dat hij de jonge kwarteltjes dood doet.

Het ligt helemaal aan het haantje dat je hebt. Mijn haantje bijvoorbeeld zorgt ook voor de kuikens maar er zijn inderdaad ook haantjes die de kuikentjes doodpikken.

Observeer het haantje tijdens de broedperiode hoe hij tegenover het hennetje is.

Vaak vallen agressieve haantjes het hennetje al aan in de broedperiode.

En als de kuikens eenmaal geboren zijn is het ook goed opletten hoe het haantje reageerd.

Ik zou hem dus nu nog lekker laten zitten en als alles goed gaat lekker zo houden.

Alleen scheiden als het echt nodig is.

Groetjes Marina