Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

adoptie plan !

• cioola

Hoi allemaal.

Nu een paar maanden na het overleiden van mijn (jap.)kwartelje tante Toos.

Belde mijn bazin net op dat ze als verassing drie japannertjes heeft 1 man en twee meiden .

Dus vanaf morgen weer japannertjes

Toch weer gezellig in de voliere :)

Groetjes Cioola

• Dennie

zal ze meteen alle 3 nemen.

is beter voor de man en voor de hennen.

succes

Dennie

• cioola

nou het gespuis is er :)

-Alleen .. Ik geloof dat ik drie hennentjes heb nu. Even een vraag..

Deze drie zijn niet zo heel groot ( het zijn echt japannertjes )

Mijn bazin zij dat het jonge vogels zijn ( prima dat was de bedoeling )

Maar nu de vraag dus ! vanaf welke leeftijd kun je geslacht zien aan de kwartels?

Ik twijfel over die ene kwartel mijn bazin weet zeker dat het een haan is en ik zie er niets anders aan dan die andere twee ( hij is iets forser maar nog steeds niet groot )

-Nu kweken we hier in huis o.a valkparkieten en nu is het bij hun zo dat alle jongen tot een maand of 4 het verenkleed van een vrouw hebben en pas na hun eerste ( hier in huis zeggen we de grote vogeltjes rui) krijgen ze het verenpak waarbij je ( aan de wild kleur ) het geslacht kunt gaan zien.

Werken kwartels misschien ook zo ? Dat als ze nog jong zijn nu nog niet hun grote_kwartel_pak aan hebben ? Ze hebben allerdrie de wildkleur ( donker )

Kan ik ook uit gedrag halen of die ene een haantje is ?

-En mocht het zijn dat het drie dames zijn ? Vermaken de dames zich ook met elkaar of moet die haan er bij ?

nog een vraag !

Wat is nu het ideale kwartel voer ?

OP school hebben ze ‘kwartelkruim ’ ik hoor mensen over kippenlegkorrel en dan siervogelkorrel las ik net op inet ????

Mijn baas kent wel kwartel voer maar moet meteen die verpakkingen groots afnemen bij die grossier ( iets van 30 pakken ) en omdat ik de enige ben die mijn kwarteltjes best wil bijvoeren vind ze 30 pakken voor drie kwartels een btje te .

En ik kan het me voorstellen. Die 30 pakken redden ze met zijn 3tjes vast niet voor het over de datum is ..

Weet iemand een merk , een mengsel of een oplossing ?

Toos kreeg een van alles nog wat mengsel ( tropisch , kanarie en onkruid zaad .. universeel af en toe een paar meelwormpies( of insectenpaté ) en natuurlijk had ze met haar stofzuigwerkzaamheden parkieten zaad en gooide ik in de bak bij haar op de grond vaak ook de restjes van het grove parkieten voer !

( en uiteraard net als de andere vogels grit/maagkiezel en om de dag een hapje groen: appeltje andijvie enz )

HElpp !!

• cioola

nou ik was er van overtuigd net een bericht geplaatst te hebben .. maar hij is foetsie :o Zal wel weer te snel gewild hebben net ,.. Maar oké , poging 2 :P

Nou ze zijn er hoor ( en ik ben weer is helemaal verkocht )

En nu .. Nu komt het ………. Houd je vast vragen lijstje :p

Allereerst mijn baas is er van overtuigd dat het 1 haan is en twee dames.

Ik ben het met die twee dames zoiezo eens .. Maar het ‘haantje’

Ik vind de kwartels in kwestie vrij klein. Nu zien ze er uit als een volwassen vogel maar maken btje een een kuiken geluid ( niet hetzelfde als Toos het lijkt echt op dat van een kuiken ) en ik had gezegt dat ik alleen maar hele jonge kwartels wilde ! dus zo te horen is dat ook wel zo ….

Nu is mijn baas afgegaan op het formaat van dat ene kwarteltje , hij is vergeleken de andere 2 ietsjes grover maar verder zie ik weinig verschil met die andere twee .

Ik heb net al ( want ik dacht dat ik het wist maar dan ga je ff twijfelen ) op inet gekeken naar geslachtsverschil. Maar ik kan het niet uit ‘zijn ’veren halen.

Enige veschil is echt dat hij iets grover gebouwd is….

Is het bij kwartels misschien net zoals bij valkparkieten ( met parkietjes enz heb ik iets meer ervaring ) .. Een jonge valk heeft tot een maand of 4 ongeveer het veren kleed van een pop ( ik ga nu uit van de wild kleur ! ) pas na die vier maanden ( na de grote vogeltjes rui noemen we dat hier in huis ) krijgen de mannen langzaam aan het verenkleed van een man . Maar voor die tijd kun je aan gedrag wel zien/gokken wat het wordt.

Is het bij kwarteltjes misschien ook zo ?

Is er misschien echt iets waaraan je bij de wildkleur jap. kwartel niet kan missen welk geslacht hij/zij is ?

En dan mochten het dan drie vrouwen zijn ? Zijn ze met dames onder elkaar net zo tevreden als met een man erbij ?

volgende punt .. Hun eten.

Mijn toos kreeg een mengsel van : tropischzaad, kanarie voer , onkruidzaad en verder scharrelde ze het parkieten voer van de grond en kreeg ze de restjes van het grove parkietenvoer ( en meestal smokelde ik een btje grofparkiet bij in haar mengesltje ) En dan een beetje insektenpaté en af en toe wat meelwormpjes .

En net als mijn andere vogels is er een mengsel van grit en maagkiezel en om de dag een btje pietemienes door bijv andijvie of appel enz enz .

Maar nu …

OP school geven ze de kwartels kwartel kruim ?

op mijn werk en ook op mijn stage van nu ( kinderboerderij ) wordt er gezegt dat ik vet mest ?

OP inet lees ik dat er tortelduif bij moet .

Ook hoor ik mensen over kippenlegkorrel en siervogelkorrel .

Nu heb ik mijn bazin laten uiitzoeken voor kwartel voer .

Er is aan te komen alleen moet ze het bij de grssier met 30 pakken tegelijk afnemen. En omdat er hier in de omgeving weinig volieres zijn ( dus ook weinig kwartels) en ik de enige ben die er om vraagt .. Die 30 pakken krijgen die drie kwarteltjes vast nooitbinnen de houdbaarheids datum op ?

Ik er een merk een mengsel of iets ???

Weet iemand een merk of iets of een winkel ? ( omgeving rotterdam)

mocht er iemand zijn met raad/tips/adviezen enz enz

ik hoor het graag

groetjes Ciooltje

• Dennie

voer,

je kan ze tropich vogelzaad geven ( dit eten ze het meest, is ook erg goedkoop ), trosgierst, maagkiezel ( fijn ), eivoer, universeelvoer, levendvoer ( zoals meelwormpjes, buffolwormpjes ).

Het geslacht van een kwartel kan je pas na een maand 2 á 3 zien.

Haan kan je herkennen aan een witte keel tekening en de oogring is donkerder.

3 hennen bijelkaar kan, een haan kan er later ook nog bij.

• Deborah

De hanen hebben een lichte ring rond de pupil hennen niet.

• Alfred J.K.!!

Zat ook al te spinsen met kippenvoer!! :) (had dit nog niet gelezen voor mijn andere berichtje!!) ;) (pellets enzo!!) ;) (denk dat je je vraag misschien beter op t vogelprikbord kan stellen,want is hier (nog!!) niet zo heel druk!!) ;) (bedoel bereik je meer mensen,kon ook mensen die(zeer mooie!!) kwartels(natuurbroed!!) kweekten,maar die waren in de ban van de kip zal maar zeggen!!) ;) (heb me r zelf nooit verder in verdiept!!) :)

vr.gr.vincent