Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wat nu??

• Deborah

Ik heb in Oktober/November 3 chinese dwergkwartels van m'n vader gekregen. 1 bruine hen, 1 grijze hen en 1 grijze haan. Toen ik ze ongeveer een week had heb ik er nog een bruine hen bijgekocht.

Die nieuwe bruine hen en de haan waren op slag verliefd. Nu was het nieuwe hennetje laatst begonnen met broeden en het mannetje liet haar niet echt met rust waardoor ze snel weer stopte met broeden. Ik dacht: de volgende keer zet in de haan gewoon apart en dat heb ik vorige week gedaan. Dat vonden de haan en zijn hen helemaal niet leuk en waren de hele dag aan het ‘roepen’ naar elkaar. Ik heb het haantje er vanochtend maar weer bijgezet omdat de hennen toch niet gingen broeden en onrustiger waren.

Vanmiddag keek ik en toen zat het bruine hennetje dat ik van mijn vader kreeg in het broedhokje en waren het haantje en zijn hen dat hennetje de hele tijd aan het pikken. Toen dat hennetje uit het hokje kwam zag ik dat hij bloede aan z'n kop. Ik heb haar er meteen uitgehaald en in het grote konijnenhok gezet waar eerst het haantje alleen in zat. Ik ben toen weggegaan en vanavond zag ik dat het haantje en zijn hen ook het grijze hennetje aan het pikken waren. Die heb ik er ook uitgehaald en bij het gewonde hennetje gezet. Het haantje heeft zelf ook iets van sneetjes onder z'n oog zitten maar bloed niet ofzo. De kwartels zitten op dit moment nog in de garage. Wat moet ik nu verder doen???

Groetjes van Deborah.

• Marina

Hoi Deborah,

Goh wat een vervelende situatie maar het komt er toch op neer dat je het haantje apart zal moeten zetten.

Het komt bij meer soorten vogels voor (sommige fazanten enz.) dat het haantje het hennetje geen rust geeft om te broeden. Doordat het hennetje geen zin heeft en zich gaat verstoppen gaat het mannetje agressief verdrag vertonen door de hennen te pikken tot bloedens toe, en in sommige gevallen zelfs tot de dood.

Mijn vraag is of dat hennetje wat nog bij het haantje zit een jong exemplaar is of is die hen nog niet aan het broeden?.

Over het algemeen gesproken zal de haan namelijk hetzelfde gedrag moeten tonen ten aanzien van alle hennen.

Groetjes Marina

• Deborah

Het haantje en zijn hen hebben zich tegen de andere 2 hennen gekeerd. Het haantje en zijn hen pikken elkaar zelf niet. Die zijn altijd samen en de haan heeft ook alleen interesse voor die hen en niet voor de andere 2 hennen.

• Dennie

Deborah,

wat jou haan bij jou hen heeft gedaan heb ik 3 weken geleden ook meegemaakt.

Ik kan mijn haan ook niet meer bij mijn hennen zetten.

• Deborah

Ik laat de kwartels nu maar even 2 aan 2 zitten. De 2 hennen kunnen zo even tot rust komen en de wondjes kunnen dan genezen. Het haantje en het hennetje hebben het naar mijn iedee ook wel naar hun zin met z'n twee. Ik zal ze goed in de gaten houden.

• Dennie

ik heb toen mijn haan gescheiden van de 3 hennen,

gevolg was dat ze elkaar steeds roepen maar het leuke eraan was dat ze een serieuze poging deden om te broeden ( nu zit er gelukkig nog 1 te broeden ).

Ik heb geprobeert om de haan er weer terug bij te zetten maar deze ging op 1 van mijn hennen pikken ( tot bloedens toe ).

het jammere eraan is dat mijn haan niet meer bij de hennen mag worden gezet ( doe ik dit wel dan word er zo ie zo 1 hen doodgepikt ).

Ik ga in de loop van de maand mijn haan inruilen met een andere kweker/hobbyist.

• Deborah

Zolang het haantje zich niet gaat keren tegen zijn ‘ liefje’ laat ik ze maar gewoon samen. De 2 hennen die nu apart zitten zal ik nu even zo laten zitten en over een week ofzo kan ik nog wel een keer proberen om ze alle 4 samen te brengen. Ik laat het in ieder geval niet zo ver komen dat ze er 1 dood pikken.

• Dennie

reken er maar op dat het niet meer zo goed zal klikken tussen de 2.

blijf wel allert, zodat je ze meteen uit elkaar kan halen.

• Dennie

ik vandaag een testje gedaan om te zien of ze bij elkaar terug kunnen en het antwoord = NEE.

Ben zojuist voor de 2e keer bijna mijn hen verloren ( de zelfde hen )

Bij mij lukt het niet.

• Deborah

De 2 hennen die apart zitten ‘roepen’ vaak naar de hen die samen zit met de haan. Ik ga volgende week of dit weekend proberen of ze weer bij elkaar kunnen met z'n vieren. Dan doe ik dat een keer als ik een tijd thuis ben en dan kan ik ze in de gaten houden. Ik ga ook proberen om de videocamera in de garage te zetten en zo kijken wat ze aan het uitspoken zijn.

Is het bij jou ook zo dat het haantje 1 hen heeft uitgekozen en waar hij de hele dag bij in de buurt is?