Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wat vragen over kwartels

• thomas

hallo,

-welke soorten worden zelf broeds en broeden zelf de eieren uit? (het liefst soorten, met kleurmutaties)

-in wat voor een hok moeten kwartels gehouden worden? ik zie ze vaak in volières, tussen andere vogels als parkieten, kanaries en diamantduifjes.

maar als je alleen kwartels houdt, in wat voor een hok moeten ze dan?, ik heb geen ruimte voor een volière bij mij thuis namelijk.

groeten thomas

• Dennie

1.) alle soorten

2.) ( ik ga hier uit van een koppel ) ongeveer. 1.2m lang x 1.0 m breed en 1.0 m hoog ( dit is ook afhankelijk van de soort, dit baseer ik op de chineese dwergkwartel )

• thomas

o, ik dacht gelezen te hebben dat japanse kwartels niet broeds werden. en de eieren niet uitbroeden

• thomas

o , en nog een vraagje: welke kleurtjes bestaan er bij chinese en japanse (dwerg)kwartels?

• thomas

hmm, op deze site: http://www.patrikwa.nl/paginas/kwartels/algemeen_kwartels.htm

staat dat ze veel minder ruimte nodig hebben

namelijk:

begin citaat

Huisvesting:

Voor de kwartels geldt eigenlijk het zelfde als voor alle andere vogels, het verblijf dient tochtvrij te zijn en zeker belangrijk voor kwartels is dat het verblijf droog is. Heeft u te veel vocht dan is de kans op besmettingen groot kwartels zijn vatbaar voor besmettingen.

Een enkel regenbuitje in de zomer doorstaan kwartels wel en het bevordert de verenstructuur, maar zeker in het natte najaar moeten de kwartels in de binnen verblijven gehouden worden. Het is mogelijk om op een halvevierkante meter al een koppeltje Chinese dwergkwartels te houden en de grondkwartels hebben maar een beperkte hoogte nodig tussen de 30 en 40 cm is al voldoende, zorg er wel voor dat het plafond voorzien is van een zacht materiaal de grondkwartels willen nog wel eens de hoogte in gaan en zouden dan hun kop kunnen beschadigen ( noppenfolie of een stukje schuimrubber is volstaat prima). Heeft u een aantal geschakelde hokken dan is het handig om de tussenruimte te voorzien van schuifschoten dit is erg handig bij het schoonmaken van de hokken. U hoeft dan maar een paar te vangen wat een hoop minder stress voor de dieren oplevert.

einde citaat

• Marina

Sorry hoor maar ik vind dat kwartels toch echt wel meer ruimte nodig hebben.

Hoe groter hoe beter zou ik zeggen.

In het wild blijven ze tenslotte ook niet op een kleine oppervlakte zitten.

Je houd toch ook geen st bernard hond op een studentenkamer?

Als je geen ruimte hebt zou je misschien toch iets anders moeten verzinnen.

Als je kwartels wil houden heb je echt minimaal de afmeting nodig wat dennie heeft en met binnenhok uiteraard.

Groetjes Marina

• thomas

oke. dan worden het voorlopig geen kwartels (totdat ik het huis uit ben ;) )

je schrijft: Als je geen ruimte hebt zou je misschien toch iets anders moeten verzinnen.

nou.. jij mag best helpen met verzinnen ;)

kipjes vind ik ook leuk, maar die hebben nog meer ruimte nodig, dus dat wordt ook niks. dus.. ideeen zijn welkom :)

• Dennie

hummmmm ????

volgens mij weet je zelf niet wat je wilt houden.

• Marina

thomas schreef:

>

> oke. dan worden het voorlopig geen kwartels (totdat ik het

> huis uit ben ;) )

>

> je schrijft: Als je geen ruimte hebt zou je misschien toch

> iets anders moeten verzinnen.

>

> nou.. jij mag best helpen met verzinnen ;)

> kipjes vind ik ook leuk, maar die hebben nog meer ruimte

> nodig, dus dat wordt ook niks. dus.. ideeen zijn welkom :)

Je moet (vind ik) vanuit het dier bekijken wat het nodig heeft.

In dit geval zal je dus inderdaad moeten wachten.

Helaas kan ik niks voor je verzinnen aangezien je een voorkeur hebt voor hoenderachtigen. Ik kan moeilijk opperen dat je dan een konijn of cavia moet nemen.

Wees geduldig en begin er pas aan als het ook echt kan, dieren in een te kleine huisvesting plaatsen vraagt gewoon om moeilijkheden.

Groetjes Marina

• kwartels

Hoi Thomas,

Ik las dat je hebt afgezien van kwartels ivm ruimtegebrek. Het is zo dat alle dieren natuurlijk zoveel mogelijk ruimte nodig hebben. De chinese dwergkwartel heeft echter niet heel veel ruimte nodig. Als je een kooi kunt maken van 75x75cm kan deze daar echt wel in. Dan is het echter wel heel belangrijk dat je ze goed verzorgd. Afwisselend levend en groenvoer en regelmatig verschonen.

Soms kun je ook nog wat met terrasbouw doen. Dat je meerdere verdiepingen maakt, waar ze bijvoorbeeld via een trapje heen kunnen lopen. Uiteindelijk kom je dan met een kooi van 50x50 cm met “2 etages” toch op 100x50. Zo kun je allerlei mogelijkheden toepassen om het ze toch heel goed naar de zin te maken. Een hennetje kan zich zo soms zelfs beter verstoppen dan in een voillere van dubbele afmetingen.

Groeten en succes