Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kwartelkuikens bij moederkip

• Mian

Wij hebben kwarteleieren (Japanse Kwartels) uit laten broeden door onze krielkip. Dat ging heel goed, en we hebben nu 5 kuikentjes in 3 verschillende kleurslagen. Heel leuk. En de moederhen was/is erg beschermend hoewel de kuikens zeer zelfstandig zijn (vergeleken met kippenkuikens). Maar nu zag ik dat moederkip de kuikens pikt. Daarom heb ik net de moederkloek weer terug gezet bij de andere kippen en de kuikens zitten nu met z'n vieren in het broedhok.

Mijn vragen zijn:1. Heeft iemand ervaring met een krielkip als moeder voor kwartels.

2. Kunnen de 10 dagen oude kuikens voor zichzelf zorgen? Met name wil ik weten of het 's nachts niet te koud voor ze is.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten van Mian Rouwhorst.

• els

de kleine kuikens moeten echt wel onder de lamp anders gaan ze dood.kunnen nog niet zelfstandig voor zichzelf zorgen.misschien kan je het nog eens pronberen bij de moeder.normaal zijn krielen goede moeders.je moet ook oppassen dat de kuikens niet w aangevallen door andere kippen.beste oplossing is een paar weken onder de warmtelamp als het met de moeder niet lukt.

veel succes,

els

• Mian

Ik heb de moederkip dus weer terug gezet, maar wel een schuilplaats voor de jongen gemaakt, zodat ze kunnen vluchten als het moet.

Het broedhok is zodanig (in de kippenren) gemaakt dat de kuikens er later(*) wel in en uit kunnen maar de kippen niet. De moeder zit bij de kuikens en de andere kippen aan de andere kant van het gaas. Later zetten we er groter gaas in, nu zit er nog dubbeltjes gaas tussen. Zo kunnen alle partijen aan elkaar wennen zonder dat er ruzie ontstaat.

(*) Mijn vraag is nu: hoeveel later? Met andere woorden, hoe oud moeten de kuikens zijn om ze tussen de kippen te kunnen laten lopen?

En hoe oud moeten ze zijn voordat ze zonder moeder kunnen?

Groeten van Mian

• Marina

Hoi Mian.

Je zal als de kuikens hun eigen weg gaan geen problemen krijgen me de moederkip waarschijnlijk maar mijn ervaring met kippen en kwartels is slecht.

De kippen hadden namelijk de kwartels aangevallen en zelfs eentje opgegeten.

Het zijn beide grondbewoners en kippen zijn wat dat betreft toch roofzuchtig als het gaat om voedsel. Ze vallen alles aan wat een gevaar voor hun voer betekend en aangezien kwartels een stuk kleiner zijn zullen ze het onderspit delven als er een gevecht ontstaat.

Ik weet ook van anderen dat ze problemen hebben gehad met meerdere grondbewoners.

Je moet zelf maar bepalen wat je ermee gaat doen maar je weet in ieder geval dat je heel goed moet opletten.

Groetjes Marina