Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

uit het ei helpen

• Dennie

Hou en wanneer kan ik mijn jonge kwartels uit het ei helpen ??

Dit omdat mijn 8ste broedsel alweer dreigt te mislukken,

In de eitjes zit duidelijk leven, maar de eitjes zijn 20 dagen oud en vol bebroed maar ze komen weer niet uit.

Kan ik de eitjes zelf uitpellen.

moet het wel snel weten.

Dennie

• Johan

Hallo Dennie,

Ik zou de eitjes niet uitpellen. Meestal zijn deze kuikens die niet zelf uit het ei komen zwak.

Broed je in een broedmachine? Zo ja, is dan de vochtigheid wel hoog genoeg?

Johan

• Dennie

natuurbroed.

• Marina

Hoi Dennie

Ik heb best wel veel geleerd van het uitpellen van sommige eieren.

Misschien dat je er achter kan komen waarom het maar niet lukt.

Trouwens de eieren die ik toen heb gepeld zijn mooie prachtige kuikens geworden waar niks aan mankeerde, maar dat wil niet zeggen dat het altijd zo is en het waren eieren uit de broedmachine.

Als je besluit er een paar te pellen en de jongen zijn levend, moet je ze wel in een opfokhok doen want vaak verzorgd de moeder ze dan niet meer.

Laat even weten wat je hebt gedaan…

Groetjes Marina

• Dennie

heb er tot nu toe 2 uitgepeld, was vrijwel probleemloos en de moeder accepteerd de jonge.

Ik laat de volgende paar eitjes nog 2-3 even liggen i.v.m. met de hoop op een goed uitkomen en dit omdat ik het gepiep van de jonge goed hoor. ( er zit een leeftijds verschil tiussen de jongen )

• Marina

Hoi Dennie

Wat leuk dat het goed gegaan is….het blijft altijd weer een gok of je er wel goed aan doet natuurlijk.

Nu maar hopen dat de anderen wel spontaan uit het ei komen, en zo niet dan kan je altijd nog een handje helpen.

In ieder geval alvast gefeliciteerd met de 2 kuikens :-)

Groetjes Marina

• Deborah

Gefeliciteerd. Echt heel leuk!

• Dennie

en sinds vanochtends zijn er 9 kuikens bij gekomen ( de eene heeft het helaas niet overleefd )

Moest wel even helpen met het bevrijden van de jongen, maar er lopen nu 10 van die kleine hommeltjes door de volliere, de moeder accepteerd de jonge goed.

• Marina

Hoi Dennie

Wat leuk dat het allemaal toch nog is goedgekomen.

jammer van het ene kuikentje maar ja dat gebeurd nu eenmaal.

Je weet nu in ieder geval dat de kwartels zelf goed kunnen broeden.

Ik verwacht zelf over een dag of 5 ook jonge kuikens dus ik ben benieuwd.

Groetjes Marina

• Dennie

veel succes daarmee, wil graag horen dat ze zijn uitgekomen.

Mijn 2de hen is nu van haar nest af ( best jammer ) ze helpt vreemd genoeg mee met de opvoeding van de jongen van het andere hen.