Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

10 kuikens

• Marina

Gisterenochtend was het dan zover, ik zag eindelijk wat lege eierdoppen in de voliere liggen.

Aangezien beide hennen alle eieren bij elkaar in 1 nest hadden gelegd was ik benieuwd of 1 hen de zorg voor de kuikens op zich nam en de ander zou blijven broeden.

Helaas lopen ze nu beide trots met een aantal kuikens onder de veren rond in de voliere. Ik heb de overige eieren nu maar in de broedmachine gedaan en hoop dat ze over een aantal dagen uitkomen en dat ik ze dan alsnog bij de rest kan zetten.

Wat me wel verbaasde was dat het mannetje nu steeds meer mee gaat helpen met broeden enz.

Groetjes Marina

• Dennie

gefeliciteerd

• Dennie

Hoe is het nu met die andere eitjes die je in de broedmachine hebt gelegd, zijn ze al uit gekomen ??

en hoe is het met de kuikens ?

Dennie

• Marina

Hoi Dennie,

Met de kuikens gaat het heel goed. Er zijn er nog 4 uitgekomen in de broedmachine en die hebben we toen ze droog waren gewoon bij de ouders en andere kuikens gezet. Dat gaf totaal geen probleem. Er liggen nog 14 eieren in de broedmachine en daar zullen er ook nog een aantal van uitkomen……ben benieuwd hoeveel totaal…..

We hebben de hennen en de kuikens wel in het binnenhok gezet omdat er nogal wat plassen liggen in het buitengedeelte. We hebben al een jong gered die al helemaal stijf buiten lag. We dachten eigenlijk dat ie dood was maar toen we hem weg wilde gooien zagen we nog wat bewegen.

Ik heb hem toen in de broedmachine gedaan en na ongeveer 2 uurtjes stond ie al weer te springen voor het raampje…..Hij zit nu weer bij de rest van de familie en heeft er naar wat ik kan zien geen schade aan over gehouden.

Hoe is het trouwens met jouw kuikens??? Ze zijn zeker al een stuk gegroeid???

Groetjes Marina

• Dennie

bij mij gaat het wat minder als bij jou,

er zijn er al 3 dood gegaan, de overige 7 beginnen nu hun veerpennen aan te maken.

• Marina

Hoi Dennie,

Wat sneu om te horen dat er al 3 dood zijn gegaan.

Weet je ook waardoor het komt? Soms zijn er obstakels in de voliere waardoor ze niet meer bij de ouders kunnen komen en gaan ze van de kou dood. Dat was dus bijna bij ons gebeurd.

Als de kuikens eenmaal slagpennen krijgen gaat het hard…..voor je het weet heb je al grote kwartels……vind het wel jammer dat ze niet zo lang klein blijven, ik vind het namelijk een geweldig gezicht om die “hommels” rond te zien lopen…;-)

Groetjes Marina

• Dennie

vind het ook, vind ze als ze klein zijn hartstikke leuk.

Hoe die 3 dood konden zijn was voor mij een raadsel,

ze lagen op open plekken met hun ouders in de buurt, ze zijn niet gestikt of verdronken het is eigenlijk 1 groot raadsel voor mij.

Dennie

• Marina

Hoi Dennie,

Waarschijnlijk zijn ze dood gegaan omdat ze door de kou zijn bevangen. Als ze het eenmaal te koud hebben dan kunnen ze haast niet lopen en uiteindelijk vallen ze neer en verstijven helemaal. Hier kun je niks aan doen behalve misschien een volgende keer als het nog steeds zo koud is, ze in het binnenhok te laten.

Intussen hebben wij nu alweer 17 kuikens…..en ik denk dat het daar ook bij blijft.. De rest van de eieren vertoond geen aanpikken enz.

Groetjes Marina

• Marina

Gisteren heb ik alle eieren eieren die nog in de broedmachine lagen opengemaakt.

De rest was niet bevrucht behalve 2, daarvan was de vrucht al in een eerder stadium dood was gegaan.

Met de rest van de kuikens gaat het heel goed, nu alleen het weer nog zodat ze naar buiten kunnen.

Groetjes Marina

• Adriaan

Ik ben benieuwd wat je met al die kuikentjes doet…hou je ze of breng je ze ergens heen?

Wij hebben nu twee kuikentjes die groeien als kool…hartstikke leuk om te zien.

Ik hoop dat het vrouwtjes zijn, die kunnen we gemakkelijker houden. Meerdere haantjes zorgen steeds voor problemen onderling.