Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kwartel kuikentjes

• Mik

Hoi allemaal,

ook wij hebben sinds gisteren 4 kuikentjes rondhuppelen. We hadden 6 eieren maar 2 kwamen niet uit (1tje probeerde het wel maar die bleek zelfs te zwak om te wandelen). Vanochtend is er nog 1tje helemaal uitgeteld neergevallen. Zodoende hebben we er nu nog maar 3.

2 van die 3 lagen net ook helemaal levenloos in de kooi. We hebben ze dus even opgewamd (in de handpalm) en nu zitten ze binnen in een schoenendoos. De ene die zit nog gewoon buiten bij de ouders.

Vannacht wordt het vorst aan de grond, we vrezen dat als we de 2 weer terug zetten dat ze dan doodvriezen.

Hoe kunnen we ze het beste verzorgen nu? Want nu ze in die schoenendoos zitten zijn ze ook echt heel zielig.

(dit is ons eerste nestje, dus alle tips zijn welkom.. We hopen zo dat we niets verkeerds doen)

• Dennie

Probeer ze de volgende dag weer bij de ouders terug te zetten,

helaas heb ik hier geen ervaring in maar ik denk dat je het best een keer kan proberen.

probeer het anders een aan Marina te vragen, ik denk dat zij jou er meer in kan helpen.

Dennie

• Marina

Hallo Mik,

Het belangrijkste voor die kuikentjes op het moment is echte warmte….dat betekend dat er een warmtebron bij moet. Het makkelijkste is eigenlijk om ze onder een lamp te zetten. Zorg er wel voor dat het niet te heet is natuurlijk want dat is ook niet goed. De beste temperatuur ligt rond de 38 graden.

Daarnaast kan je wat water in een dopje doen (niet te groot of te vol, anders kunnen ze erin verdrinken) en wat kuikenmeel of universeel voer op de bodem strooien. Het beste is toch om ze morgen toch weer bij de hen proberen te plaatsen want daar zijn ze het beste af. Maar zoals gezegd is warmte het belangrijkste voor een kuikentje.

Mocht je nog meerdere vragen hebben, stel ze gerust.

Groetjes Marina

• Mik

We hebben inmiddels een lamp in een hoekje van de schoenendoos gemikt. Je merkt inderdaad meteen dat ze daar de warmte opzoeken. Ze proberen ook de hele tijd onder elkaar te kruipen. We merken dat ze in ieder geval een stuk actiever zijn dan gister.

Met deze lekkere avond (zonnetje op de kooi) kunnen we best proberen om ze buiten te zetten denk ik. Kijken hoe dat gaat en anders vannacht nog maar even terug in de doos :) ..

We kunnen natuurlijk ook die lamp in de kooi zetten, dan kunnen ze eventueel daaronder gaan zitten.

• Marina

Hoi Mik,

Wat goed om te horen dat het zo goed is gegaan. Wij hebben de kuikens zelf ook in het binnenhok opgesloten met de hennen omdat het buiten gewoon nog te koud is eigenlijk. Als ze te lang aan de kou worden blootgesteld worden ze heel snel stijf en gaan dan dood. Dus in een binnenhok bij de ouders zetten met de lamp erbij is een heel goed alternatief. Als de kuikens dan niet onder de hen kunnen hebben ze altijd nog de warmte van de lamp.

Ik ben benieuwd hoe het gaat.

Groetjes Marina