Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Nieuwe eitjes

• Mik

Onze hen heeft weer eitjes gelegd. We verwachten dat als ze er zo'n 6 stuks gelegd heeft dat ze dan weer gaan broeden.

Wat kunnen we daarna nou het beste doen?

- overlaten aan de natuur (met grote kans dat ze doodgaan door gebrek aan aandacht en zorg van de moeder)

- nadat ze uitgekomen zijn weghalen bij de hen en in een ander hok doen met warmtelamp

- een warmtelamp in de kooi erbij zetten als extra warmtebron

andere suggesties, tips?

• Dennie

hoezo gebrek aan aandacht door de moeder ??

laat de natuur het bepalen.

mijn kwartel jonge zijn niet geen 5 weken oud en er liggen alweer 11 eitjes in mijn volliere.

• Mik

Bij de vorige broeding liet de moeder ze ook een beetje alleen. Zodoende stierf er ongeveer iedere dag eentje.

• Adriaan

Wij hebben hetzelfde probleem gehad.

We hadden twee jonkies die we daags na elkaar dood in het hok vonden.

Nu zijn ze opnieuw aan het broeden op vier eitjes en ook wij hebben de vraag:

-moeten ze speciaal eten hebben of kunnen die piepkleine snaveltjes die zaadjes hendelen?

-moeten we ze weghalen bij de ouders?

-moeten we het mannetje weghalen, die ook mee broedt?

Hoe kunnen we de kleintjes helpen overleven?????

• Dennie

Hoeveel hennen heb je eigenlijk ??

zelf vermoed ik dat de haan het probleem is, namelijk dat hij tijdens de broed en opvoed periode teveeel achter de hen ( moeder ) aanloopt ( opjagen, storen e.d. ).

als dit het geval is kan ik tot nu toe 2 oplossingene bedenken:

1.) een extra hen erbij ( voor afleiding voor de haan )

2.) de haan apart tijdens de opvoed periode, later weer terug zetten ( terug zetten is wel met risico ( de haan accepteerd de jongen ja of nee ))..

Dennie