Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

info

• 1/4-tel

Hai,

Ik heb zo eens op verschillende sites gezocht naar wat info over kwartels, maar behalve over het dier zelf (grootte, broedtijd etc), heb ik maar bar weinig info gevonden over de dingen die ik eigenlijk wil weten.

Ik zit er namelijk over te denken om MISSCHIEN kwartels aan te schaffen, maar eerst wil ik veel info verzamelen, om te weten waar ik aan begin (en dan eventueel zelfs te beslissen om het niet te doen.)

Uitgaande van de kleinste soort kwartels, de chinese kwartel (dacht ik?):

* Hoe groot zijn de minimale afmetingen van een kooi, lengte, breedte, hoogte.

* Wat moet er in die kooi allemaal aanwezig zijn, wat etensbakjes, takken, huisjes etc. betreft? En wat is daarvan de beste vorm/ formaat?

* Wat moet er op de bodem liggen aan bodembedekking?

* Wat eet een kwartel en wat mag hij daarbij nog hebben?

* Wat is de beste combinatie (man/vrouw) om samen te zetten?

* Als dat 1 op 1 man/vrouw is, hoe zit dat dan met broeden, als je eigenlijk geen nageslacht wilt?

* Hoe zit dat met kwartels in de winter? Kunnen die gewoon buiten blijven, moet er dan wat extra's in het hok erbij gedaan/ afgedekt worden?

* Kunnen kwartels bij parkieten in de buitenkooi?

* Hoe lang leeft een kwartel eigenlijk?

* Waar moet je op letten bij de aanschaf van een kwartel?

* Wat kost een kwartel gemiddeld in de aanschaf?

* Wat zijn de bijkomende kosten? (inenting, insprayen etc.)

* Wat ben ik nog vergeten te vragen wat nog erg belangrijk is om te weten?

Ik hoop dat ik zo voldoende info kan krijgen.

Je mag ook reageren als je negatieve ervaringen hebt met bepaalde dingen van kwartels enzo, want ik wil gewoon eerlijk weten waar ik aan begin.

mvg

Christine

• 1/4-tel

Kan een kwartel trouwens ook alleen gehouden worden, of is het ehct een groepsdier?

• Anandi

Hoi..!

Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.

* Ik heb een hok van 1,5 bij 3,5 meter. Maar ik heb er ook parkieten bij in zitten.

* Het is prettig voor een kwartel dat hij een plekje heeft om zich te verstoppen. Doe er dan kleine struikjes in ( geen giftigen! ), boomstronkjes, stenen enz.

* Ik heb bij mijn kwartels zandbakzand op de grond liggen en dat gaat prima! Ze kunnen zich daar namelijk direct ook in baden. Ik heb ook een poosje gras en boomschors erin gehad, maar dat was niet zo'n succes.

* Kruimelvoer, gemengde millets, groenvoer en wat insekten.

Mijn kwartels eten gewoon het voor wat mijn parkieten ook eten. Verder geef ik groenten en fruit aan mn parkieten en dat eten hun ook.

* De beste combinatie is: twee hennen en één haan. Nooit meer dan één haan!!

* Ze leggen altijd wel eitjes, als je geen nageslacht wilt haal je de eitjes gewoon weg.

* Je moet zorgen voor een tocht- en vorstvrij nachthok. Bij mij lopen ze in de winter ook buiten. Als ze het koud vinden gaan ze wel naar binnen.

* Ja! Kwartels kunnen zeker bij parkieten. Zelf heb ik ze bij grasparkieten. De kwartels eten de zaden van de grond op, je heb veel meer leven op de grond en bij mij doen de parkieten de kwartels zelfs na!

* Een kwartel word gemiddeld 5-7 jaar.

* Je moet erop letten of de kwartel er goed fit uitziet en fit rondloopt.

* De kosten verschillen heel erg. In een dierenwinkel zijn de kwartels meestal duurder. Reken rond een bedrag van 6 euro??

* Alleen als je met je kwartels naar een tentoonstelling gaat moeten ze worden ingeent tegen pseudo-vogelpest. De man/vrouw waarbij je ze koopt weet het denk ik beter.

* Uuuh.. ik zou niet weten wat je vergeten bent te vragen.

Groetjes van Anandi ;)

• Anandi

P.s

Ik denk dat als je een kwartel alleen houdt hij erg eenzaam word. Lijkt me niet verstandig! Je kan kwartels wel in een paartje houden.

;)

• 1/4-tel

Tja, het buitenhok dat ik voor mijn 2 parkietjes heb is niet groot genoeg om kwartels bij te zetten; dat is 100 bij 50 bij 100hoog. Ze zitten nu nog in een klein binnenkooitje van 50x40x70 hoog, dus voor hen zal dat andere hok al een groot verschil maken, als ze daar in de lente in mogen.

De kwartels daarbij doen wordt dus geen succes, dus zal ik een apart hok moeten maken, ALS ik eraan begin.

Maar ik wil eerst zeker weten of ik echt kwartels wil, of dat dit gewoon een bevlieging is omdat ik ze bij een vriendin gezien heb (die wel een grote voliere van 3x3,5 meter heeft) en ze daar schattig vond.

Als ik eraan begin dan neem ik inderdaad niet 1 kwartel alleen. Ik dacht al dat dat niets was, maar mij werd ergens anders vertelt dat kwartels geen groepsdieren zouden zijn, vandaar dat ik het even vroeg.

Ik heb namelijk ooit 2 goudhamsters ‘gezellig’ bij elkaar gezet…… de spetters vlogen ervanaf…. letterlijk. En dat was dan moeder en dochter, kun je nagaan.

Maar even terug naar kwartels; hoe veel werk is een koppel kwartels eigenlijk?

Ervan uit gaande dat ze in een apart hok (weliswaar onder het hangende hok van mijn parkieten) terecht komen.

Hoe vaak moet je ze schoon maken, hoe vaak voeren etc?

Ik vind ze schattig om te zien bij mijn vriendin in de voliere, een haantje en een hennetje, racend door de kooi, op de vlucht voor de cavia's. (geintje; alleen bij de eerste ontmoeting was het even schrikken. Nu gaat het goed.)

Maar hoe leuk zijn kwartels werkelijk, als je ze 5-7 jaar hebt?

Zijn het echt alleen vogeltjes om naar te kijken, zoals mijn parkietjes, die gekke capriolen uithalen op een stokje? (de kwartels dan niet op een stokje, maar op de grond), of wat?

of scharrelen ze gewoon net als kippen?

Als ik een kooi voor de kwartels alleen maak, hoe hoog zou die dan trouwens moeten zijn?

Ik zou dan grondkwartels, dus niet die erg vliegen, nemen.

Een hele hoop vragen, maar ik wil weten waar ik aan begin en OFik eraan moet beginnen.

• Anandi

Hoeveel werk een koppel kwartels is?

nou, ik geef ze elke dag ( of om de dag ) nieuw water. En ik geef dan ook eten ( of als het eten op is natuurlijk. Verder moet je hun hokje natuurlijk goed schoon houden. Ik denk dat je het gewoon elke week even een beetje moet doen.

Ik heb mn kwartels nu twee jaar en heb er nog steeds geen spijt van.

Ze spelen natuurlijk niet echt zoals parkieten doen, je moet ze in dat opzicht met kippen vergelijken.

Ik weet niet hoe hoog de kooi zou moeten zijn, ik heb ze namelijk bij mn parkieten onderin. 0.5 tot 1 meter denk ik. Niet te laag, want kwartels hebben ( bij mij tenminste ) nogal eens de neiging om te fladderen.

Groetjes ;)

• 1/4-tel

Nou, in ieder geval bedankt voor je fijne informatie; ik heb er echt wat aan.

Ik ga heel goed nadenken over wat ik ga doen.

Mijn man moet het er ook mee eens zijn natuurlijk.

• Dennie

kwartels vragen weinig aandacht

tevens het je het voordeel dat het scharrelaars zijn.

• 1/4-tel

wat is dan het voordeel van een scharrelaar??

• Dennie

vereisen weinig aandacht