Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

2e leg

• zhiva

Hallo allemaal,

Mijn kwarteltjes zijn aan hun 2e legsel begonnen.

Hun eerste nestje is een maand terug uitgekomen maar de jongen hebben het helaas niet overleefd.. Ze zijn door het gaas heengegaan en zijn waarschijnlijk de honden en/of katten tegen het lijf gelopen… Ook lagen er een aantal dode kuikentjes in de voliere. Toch waren de ouders er wel steeds mee in de weer, dus ik wil niet zeggen dat die er niet naar omkeken. Afijn, we zijn nu een maand verder en ik heb nu 2 eieren, hoera!

Ik heb echter wel een aantal vragen : Als ik hierna even geen nestje meer wil moet ik dan steeds de eitjes weghalen? En zo ja vergt dat niet te veel van de moeder, steeds weer eitjes te leggen?

En is het normaal dat ze alweer zo snel na het vorige nestje beginnen met broeden? (13 september 1e ei, 1 oktober 1e kuiken)

En kan ik de voliere nu nog wel verschonen? ze zitten op zand en ik heb begrepen dat dat eruit moet…

Bij voorbaat dank, groetjes Zhiva.

• Dennie

denk dat je beter dit nest kan werwijderen,

kans is nu klein dat de ouders ze kunnen opvoeden ( denk aan daglicht en warmte )

wel verwijderen dat de hen alles heeft gelegt en niet tussen door verwijdern want dan blijft ze maar bijleggen.

Kwartels zullen na dit nest geen eitjes mee bijleggen hoor ( wintertijd )

• zhiva

Hoi Dennie,

sorry ik ben niet helemaal duidelijk geweest realiseer ik me net…

Ze zitten nu binnen in de voliere. In de woonkamer, apart van de andere vogels.Hier zit aan de onderkant een grote bak waar ze dus niet doorheen kunnen. Dus warmte en licht genoeg. Maar als dus gaat broeden moet ik de eieren weghalen bij een eventueel volgend nest? Ik neem aan dat ik ze dit nestje gewoon kan laten uitbroeden nu ze binnen zitten? En kan ik de kooi nu nog verschonen of moet ik ze volledig rust geven en me er niet mee bemoeien?

Ja weer veel vragen maar ik wil het dit keer gewoon goed doen.

Bij voorbaat dank, groetjes Zhiva.

• Dennie

Ow, dat veranderd het verhaal als ze binnen zitten.

Laat ze maar leggen, als het goed is heeft de hen nu veel geleerd van haar 1ste legsel en zal ze dit nest beter verzorgen en de jonkies beter opvoeden.

Als je dit legsel wilt voortzetten zou ik niets in het hok veranderen ( denk ook aan schoonmaken. )

Wil je dit lkegsel verwijderen, dat kan maar laat de hen eerst al haar eitjes leggen, wacht na het laatste ei nog 2 dagen en verwijderen dan alle eitjes,

als je dit te snel doet dan blijft de hen doorleggen.

Dennie

• zhiva

Ok, ik zal ze dan verder niet storen. Als de eitjes uitkomen (ze is nu nog bezig met leggen) zal ik ze pas verschonen, ze zitten nu op schelpenzand, en ik heb begrepen dat dit niet goed is voor ze.

Heb je ook nog tips over de voeding van het kleine grut straks?

Pa en moe krijgen nu kwartelzaad gemengd met maagkiezel, universeel voer en eivoer. Ook ligt er trosgierst in de bak.

Groeten Zhiva.

• Dennie

eivoer gev , niet teveel, stimuleerd het broeden.

als het kleine spuil uit gekomen is of gaat komen ( na 18 tot 22 dagen )

een ondiep schaaltje water neezetten, ze verdrinken namelijk snel.

en normaal zaad geven, zijn immers nestvlieders.

als je nog verdere vragen stel ze gerust alleen niet teveel vragen ineens, dan weet ik ook niet waar ik moet beginnen met antwoorden.

• zhiva

dank je voor je tips dennie!

ik heb er zo'n water zuil in staan ,Rode bak met zo'n transparant ding bovenop. dus dat lijkt me ok er zit een randje van een halve centimeter in waarze uit drinken.

Maar er stond me iets bij van speciaal opfokvoer voor de kuikens? of vergis ik me nu met de valkparkieten voor handopfok?

groetjes Zhiva

• Dennie

opfokvoer bestaat maar voor kwartel jongen is dit niet noodzakelijk nodig,

de jongen redden zich goed met eivoer en tropischzaad.