Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Onder de lamp

• Deborah

Hoe lang moeten de kwartels onder een lamp blijven? Ze zijn nu allemaal een week oud. De oudste kuikens een paar dagen ouder. Ze zitten nu in een oud aquarium onder een 60 watt lamp waar het 35/36 graden onder is. In het kleine terrarium hadden ze ook een 60 watt lamp en die hing een stuk hoger en daar was het rond de 32/33 graden onder terwijl het een aantal dagen geleden daar ook nog 36 graden onder was. Ik las ergens dat je de warmte moet afbouwen tot 25 graden en dan langzaam de warmtebron verminderen en uitzetten. Als ze tenminste goed in de veertjes zitten.

• Deborah

Ik heb de 60 watt lamp nu vervangen voor de 40 watt lamp. Omdat het toch een beetje te warm aan het worden was met 60 watt. Die komt er nu niet meer in.

• Kris

Dag Deborah,

ikzelf regel met de hoogte van de lamp de warmte.

Het beste is een hele grote doos of bak te nemen en de lamp centraal te hangen. Is het dan toch te warm, dan kunnen de kuikens naar de buitenkant van de doos kruipen (waar het minder warm is).

De eerste 3 dagen leg ik ook een plaat of stuk karton rondom de lamp, om de warmte zoveel mogelijk in de doos te houden. Het is toch de warmte die ze nodig hebben om te groeien.

Ik regel af op 38 graden in het centrum van de lamp. Dit is dus de warmste plaats. Rondom zakt de temperatuur vrij vlug. Indien er heel veel kuikens zijn, durf ik de lamp wel lager te hangen zodat ik geen tweede moet gebruiken. De eerste week laat ik dit zo. Kwartels krijgen zeer snel veren, en na een week verhoog ik de lamp wat. Ik kijk niet echt naar de temperatuur, maar wel naar het gedrag van de kuikens. Kruipen ze allemaal samen onder de lamp, dan is het te koud. Zitten er in het centrum, wat ernaast, en nog wat verderop, dan is het goed. Zitten ze allemaal ver weg, dan is het te warm. Het is een soort aanvoelen van de situatie. Veel hangt natuurlijk af van de omgevingstemperatuur. Let dus goed op 's nachts. De ruimte koelt dan misschien veel af?

Verhogen van de lamp doe ik maar een paar centimeter per dag. Zo sluit je ook de kans uit dat het misgaat.

In de zomer, bij goed weer, durf ik ze dan afleggen en kijk opnieuw wat de kuikens doen. Je zult verstelt staan hoe weinig ze de lamp na 10 dagen nog nodig hebben als de omgevingstemperatuur voldoende hoog is.

Bij normaal zomerweer heb ik stilaan de warmte afgebouwd als ze een tweetal weken oud zijn.

Vriendelijke groet,

Kris Beerland

PS. Ik ben geen vaste bezoeker van deze site. Als ik je nog met iets zou kunnen helpen, vraag dan gerust, maar stuur de vraag aub naar mijn persoonlijk emailadres. Dank je.