Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

scheiden

• Marjo

Hoe oud moeten/mogen jonge kwartels zijn om van hun moeder (of ouders) gescheiden te worden? Bijvoorbeeld om verkocht te worden, of om apart gezet te worden?

Groetjes, Marjo

• Janssen

Vanaf het moment dat ze geboren zijn en droog zijn dus vanaf 1 uur oud! Het zijn nestvlieders dus hebben de ouders niet nodig om gevoed te worden!

• Marjo

Nee, dat het hier om nestvlieders gaat, dat weet ik.

Ik zie alleen nog erg vaak dat de kleintjes onder moeders vleugels kruipen!

• Dennie

Uhmm Janssen 1 uur is niet echt de bedoeling als je het over natuurbroedkwartels hebt.

Je kan je scheiden na 3 maanden.

Het is herkenbaar aan het verenkleed van de jongen,

als ze net bijna in hun volwassen verenkleed zitten dan kan je ze scheiden.

Na die 3 maanden hebben ze alles meegekregen qua voeding, broeden, voedsle e.d. van hun moeder.

• Janssen

Kwartels krijgen helemaal niks mee van hun ouders hoor! Hoenders hebben alles in hun instinkt geprint omdat het nestvlieders zijn. Als je er een warme lamp inzet verkiezen ze die boven hun moeder.

• anandi

Mijn kwartels hadden zeker hun ouders nog nodig nadat ze geboren waren!

Ik had een kwartel die vast zat in het gaas, ik had hem even binnen gehaald, maar hij begon ontzettend te roepen naar zn ouders!

Dus volgens mij kan je ze niet na 1 uur van hun ouders scheiden…

• Dennie

ow jawel,

moet je de jonkies maar eens 3 maanden bij de moeder laten zitten,

zie maar wat er gebeurt.

• marja

Alle hoenders kunnen zoals Janssen zegt vanaf dat ze uit het ei kruipen zonder ouders. Vandaar de broedmachines. Maar ik denk dat het zoals Dennie al tig xx aangeeft iets onnatuurlijks= en dus niet wenselijk volgens mij.

Als het even kan gewoon door de ouders laten opvoeden dus!

En als bewijs weet ik dat hoenders natuurbroed beter in de markt liggen. Scheelt echt 'n paar euries.

• Dennie

Niet alleen euries maar ook het plezier en genot om ze te zien opgroeien

en hoe ze de wereld verkennen en ze vanalles word geleerd door de moeder.

• Janssen

Hoenders uit de broedmachine kunnen net zo goed kuikens natuurbroed grootbrengen. Dat het niet kan zijn fabeltjes, kom hier maar kijken! En veel kwartelsoorten, die jullie boven het budget gaan broeden niet meer naturlijk! Dus moet je wel met dure broedmachines aan de gang! En opgroeien en plezier heb je er net zoveel van! Nog wel meer, want je kunt ze zelf meer leren dan als ze bij de ouders zitten.