Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

update kwartelverhaal

• Marjo

Om te beginnen heb ik inderdaad het zand in de volière flink omgespit, om eventuele resten van gif (?) onder te stoppen. Nu mijn 2de hennetje er niet meer is, heb ik besloten om moeder en kleintjes uit het binnenhok te laten en meer vrijheid te gunnen. Dat heb ik deze middag gedaan. Het haantje reageerde daar wel heel vreemd op! De hen kwam naar buiten en begon enthousiast een zandbad te nemen. Het haantje heeft meteen een paar keer geprobeerd om te paren. Toen de hen daar geen tijd voor of zin in had, werd hij agressief en begon haar aan te vallen. Omdat het erg hard ging, heb ik de haan eruit gevangen. Om toch een soort integratieproces te hebben, staat hij nu in een afgesloten kooi in de volière. Dan kunnen ze van een afstand aan elkaar wennen. De kleintjes hebben er bijna de hele middag over gedaan om naar buiten te durven. Helaas is dat een exemplaar niet goed bekomen. Deze ziet er nu uit alsof ie er morgen niet meer zal zijn. Geen idee hoe dat komt. Verder is het een heel leuk gezicht om de kleine diertjes door de kooi te zien rennen om alles te ontdekken! Ik hoop dat het verder allemaal goed gaat!!

• marja

hadden ze zowel binnen als buiten voldoende water

ik weet uit ervaring van diverse opvang vogels/hoenders dat uitdroging bij kleintjes erg snel gaat

• Marjo

Dag Marja,

Ik had speciaal voor de kleintjes buiten extra water neergezet in een zelfde soort waterfles als ze binnen gewend waren, voor het geval dat ze het waterbakje wat buiten staat (ander soort) niet zouden herkennen… Heeft niet mogen helpen, want dat ene kleintje heeft de nacht inderdaad niet overleefd. Gelukkig zijn de anderen heel actief en lijkt er nu geen vuiltje meer aan de lucht!

Marjo

• Dennie

Heb ook een drinkenfles en bakje buiten en binnen staan.

• Deborah

Ik heb zoiets.

http://i50.photobucket.com/albums/f306/DeborahAalbers/Kwartelweblog/kippendrinkbak_LRG.jpg

• marja

de kleine versie is prima

voor de kleintjes is het vooral belangrijk dat ze zichzelf niet verdrinken

op een of andere manier zijn ze daar goed in en het schijnt regelmatig te gebeuren

• Janssen

Daar heb ik gewoon drinkflesjes voor, met zo'n laag tuitje. Een konijnen drinkfles is nog het ideaalste. Maar niet alle soorten drinken hier uit. Schotel enzo raken snel bevuild en rennen er met smerige poten door, hoe weinig er ook inzit ze krijgen het altijd voor elkaar om te veruipen.

• Deborah

Ik heb die drinkbakken alleen voor volwassen kwartels. Die bak heb ik op 1 of 2 vloertegels staan. Soms komt er wel wat zand in maar nooit zoveel dat de schotel helemaal vol zit en ze niet meer kunnen drinken.