Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

agressieve moeder

• Marjo

Ik ben bang dat ik heb jullie hulp nodig heb!

Ik heb een koppel Chinese dwergkwartels. Gisteren zijn er 4 eitjes uitgekomen. Twee van de kuikens gaan geweldig, de anderen niet zo goed. Ze werden gisteren door beide ouders vriendelijk bedaderd en mochten onder de veren.

Vanochtend heb ik ontdekt dat alles nog leeft, maar moeder kwartel pikt enorm naar de jongen en probeerd hen de pootjes te amputeren. Ze neemt zelfs een pootje in de snavel en zwiert dan met het kuiken heen en weer (ook bij de kuikens die heel gezond zijn).

Wat moet ik nu doen? De hen haar gang maar laten gaan? De kleintjes zijn nu allemaal in een vrij slechte staat…. In afwachting van jullie antwoord heb ik de hen even in het binnenhok opgesloten. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Alvast bedankt, Marjo

• Willemijn

Wat is “in slechte staat”? Als ze al bijna dood zijn dan zou ik moeder haar werk laten af maken.

Als ze nog te redden zijn, zou ik ze onmiddelijk weghalen en met de hand groot brengen.

• Marjo

In slechte staat is: niet meer in staat zelf te lopen.

Maar als ik moeder het werk af laat maken, pakt ze ook de twee kleintjes aan die wel behoorlijk goed zijn (zeker nu ze een aantal uren rust hebben gehad). I shet soms beter die ook met de hand groot te brengen?

Ik ben er een beetje huiverig voor om moeder weer vrij te laten….

• Dennie

meteen scheiden.

• Marjo

Wie kan ik het beste bij wie zetten?

pa en ma - kleintjes

pa en kleintjes - ma

Ik vraag me af of die kleintjes het wel alleen redden als ik ze nu weghaal bij het haantje….

• Dennie

Pa & ma - kleintjes.

heb je later niet het probleem als je de hen terug bij de haan gaat zetten.

Trouwens hoeveel hennen heb je zitten bij de haan ?

heb misschien al een klein vermoede waar het probleem misschien ligt.

• Marjo

Voorheen had ik twee hennen bij de haan, maar dat bleek bij een vorig nestje niet goed te gaan. Vandaar nu maar één hen.

Wanneer ik alle kleintjes nu weghaal bij de haan, hebben ze dan een warme lamp nodig, of gaat dat ook al zonder?

Kun je vertellen wat voor vermoeden dat je hebt?

• Deborah

Ik zou echt niet gaan zitten toekijken hoe de hen ‘haar werk afmaakt’. Ik zou ze gelijk weghalen en onder een lamp zetten. Ik heb hier nog een klein terrarium staan en daar heb ik een keer 11 eieren onder een gewone 60 watt lamp uitgebroed.

• Dennie

jazeker, let op op uitdroging. ( bekend probleem bij broedmachine kwartels )

Zelf heb ik 3 hennen en 1 haan, dit gaat bij mij perfect samen,

min enige nadeel is dat ze alle 3 erg graag broeden en dat ze ook met zijn alle voor de jongen zorgen.

Zal in mijn volgende post even een kleine uitleg geven wat ik vermoed,

maar hiervoor is mijn tijd even te kort

• Marjo

Ik begin me zo langzamerhand wel een beetje af te vragen waarom ik het toch steeds weer zo leuk vind om kleine kwartels uit te laten komen…

De eerste keer was hen nr. 2 zo jaloers dat ik alles apart moest zetten om een bloedbad te voorkomen. De keer daarop zijn alle kuikens direct doorgemaakt en nu ik nog maar 1 hen heb, probeert ze deze lichting kuikens te martelen, terwijl vader er heel lief voor is…

Misschien is het nog niet zo'n slecht idee om kleine kwartels uit mijn hoofd te zetten en gewoon alleen maar een paar mannetjes te houden, of om bij mijn huidige koppel steeds de eitjes weg te halen. (als ik voor die laatste optie kies, gaat dat dan goed? met het oog op de broeddrang, bedoel ik?)