Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Boze buurman om kukelende haan 's morgens rond half vijf.

• Jacqueline

Wie kan mij helpen, ik heb sinds zondagavond een vermoedelijk Chinese kwartelhaantje van mijn ouders overgenomen. Mijn ouders hebben een hele grote buitenvolliere met meerdere soorten vogels en een cavia. En deze haan maakte ruzie met het al aanwezige haantje waar ook hennetjes bij zitten. Ik heb zelf sinds kort een buiten kippenren van zo'n 1.80m lang en zo 70cm breed met boven in een nachthok. In dit hok heb ik mijn 2 cavia's zitten ( dit gaat overigens goed met met het haantje erbij). Nu heb ik het volgende probleem, het schijnt dat het haantje ‘s morgens al heel vroeg zodra het licht werd is gaan kukelen. Dit tot grote ergenis van mijn buurman die ’s ochtens meteen over de schutting hing. Vervolgens heb ik bij mijn naaste buren geinformeerd of zij ook last van het gekukel hebben gehad dit bleek niet het geval te zijn. Ze konden hooguit niet plaatsen wat voor geluid ze hoorden, misschien dat dit ook voor mijn buurman geld en vandaar zijn ergenis?. Ik moet er wel bij zeggen dat ik in een stad woon in een woonwijk met aangrenzende tuinen. Stads mensen zijn deze geluiden natuurlijk ook niet gewend wat begrijpelijk is, het kukelen is echter niet zo luid als een “echte” haan. Om geen “geluidsoverlast” voor mijn buren te bezorgen, wil ik overwegen om het nachthok te blinderen en geluids isolatie materiaal aan de binnekant van het nachthok te bevestigen en een luikje. Zodat het nachthok van binnen donker blijft en hij niet bij het krieken van de dag begint te kukelen. Mijn vraag is nu werkt deze maatregel afdoende? zodat mijn buurman weer rustig kan slapen of heeft dit weinig zin en kan ik beter een nieuw onderkomen voor het haantje zoeken. Overigens was/is het de bedoeling dat het haantje er straks 2 hennetjes bij krijgt, zou dit misschien ook helpen dat hij dan minder kukeld?

• Dennie

Dit is pure onzin,

kwartels veroorzaken geen geluidsoverlast.

met 2 hennen erbij zal het zeker minder worden,

maar verder moet je geen extra maatregelen ervoor treffen qua geluid.

jou buurman is niets gewend en zoekt iets om over te mopperen.

• Deborah

Was het geen japanse kwartel? Die kunnen wel aardig hard ‘screeuwen’ toch? Maar die zijn ook veel groter en dus zal het toch een chinese zijn. Je moet nooit meer dat 1 haan bij een paar hennen houden. Het zou wel fijn voor hem zijn om een paar hennen erbij te hebben.

• Dennie

denk dat je geen reactie meer krijg van deze persoon.

maar ga er maar vanuit dat het een chineese is zoals ze beweerd,

die maken nauwlijks lawaai

• Jacqueline

Hallo allemaal nog bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog even bij mijn ouders na gevraagd wat voor soort kwartel het nu eigenlijk is en volgens hun betreft het een Japanse kwartel en geen Chinese zoals ik in eerste instantie dacht. Maken Japanse kwartels dan meer lawaai? Ik heb nl. ergens op Internet gelezen dat ze vrij rustig waren. Overigens heb ik toch maar wel het nachthok geblindeerd en geluidsisolatie materiaal tegen de zijkanten en plafond geniet, het is nu net zo'n isoleercel. Mijn kwartel accepteert het wel dat ik hem bij het schemer worden in zijn “isoleercel” opsluit en vreet/pikt gelukkig niet aan het isolatie materiaal. ‘s Ochtends als ik naar mijn werk ga, doe ik het luikje open en loopt hij van zelf het trapje af ( en ook op als hij zin heeft om het nachthokje in te gaan) en slaat vervolgens zijn vleugeltjes lekker uit om daarna een schelpenzand badje te nemen. De buurman heeft een paar dagen geleden met veel pijn en moeite zijn excuses aangeboden over het feit dat hij zo uit zijn slof schoot. Hij had al een paar nachten slecht geslapen en het geluid van mijn kwartel wat hij niet kon plaatsen, was toen net de druppel die de emmer deed overlopen. Van de buurman heb ik tot op heden dan ook niets meer gehoord. En mijn andere buren hebben er tot op heden ook geen last van. Overdag hoor je hem ook nauwelijks kukelen, ’s avonds zo tussen tien en twaalf uur kukelt hij soms even, om dan vervolgens om 's ochtends rond half zes, zes uur te kukelen. Maar het geluid is nu wel iets minder en zoals ik al schreef geen klachten meer gehad. O ja en die harde knal van die avond, was van een paar studenten die een stukje achter ons wonen en dachten dat het om een roofvogel?? ging die misschien wel in de boom zat. En ze op die manier wilde verjagen. Kortom allemaal commotie om een doodgewone kwartel?!