Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

tentoonstelling

• Jan Treffers.

Zo als ik al schreef in Juni had ik eitjes van de chinese dwergkwartels in de broed machine zitten en vijf jongen gebroed.

Deze zijn gisteren op de winter tentoonstelling gebracht en ik kom net terug van de schow.

Ingezonden: 3 hennen en 2 hanen.(zilver kleur)

Hier mee ben ik algeheel kampioen geworden van de siervogels !!

1 haan had predikaat: F 96 punten

1 hen: 1e ZG 95 punten

1 haan ZG 94 punten

1 hen ZG 93 punten

1 hen ZG 93 punten

Dus een heel goed begin voor de eerste keer met kwartels.

Jan.

• Dennie

gefeliciteerd.

• Harry

Hoi Jan,

Leuk berichtje, vooral omdat ik ook interesse heb om kwarteltjes te kweken, als je tips hebt, graag.

Succes met de tentoonstellingen.

Harry

• Jan Treffers.

Hallo,

Ik ben nu voor het eerst met dwerg kwartels bezig,heb wel 35 jaar Hollandsche kriel kippen gefokt voor de schow's en ook vaak kampioen geworden. (27x)

Maar door de verhuizing heb ik geen tuin meer alleen een balkon en heb nu vier hokjes van 100 x 40 x 40 cm boven elkaar en dat kan heel goed.

Verleden jaar had ik 22 eitjes gebroed maar de machine was niet in orde en had maar 5 jongen,maar die deden het gelijk goed op de tentoonstelling en werd daar gelijk weer kampioen mee.

Wel de kweek koppels zelf uitgezocht bij een vogel groothandel bij ons in de buurt!

Nu heb ik verleden week een nieuwe broedmachine gekocht,de MS 35 volautomaat dat merk is de beste die er is,dus nu zal het wel beter gaan met broeden.

Ik broed ze ook liever zelf uit dan krijg je ze goed tam en springen ze niet in de kooi als de keurmeester er bij staat om ze te keuren,dat scheelt altijd punten!

Zelf opfokken onder een cooldraad lamp van 60 watt,en kuiken opfokmeel nr:1,en ze groeien als de beste.

De jongen waren van de zilver kleur,maar van de wild kleur heb ik geen jongen omdat de broedmachine helemaal stuk ging vorrig jaar,dat was een zelf gebouwde.

Zo dra ik weer wat eitjes kan rapen ga ik de nieuwe broedmachine uit proberen.

Het is nu zacht weer met de morgen zon in de hokjes,dus het zal niet lang meer duren voor de eerste eitjes komen.

Ik weet niet of je ze ook kunstmatig uitbroed,maar bewaar de eitjes niet langer dan 14 dagen daarna neemt de kwaliteit af,in een bakje met zand op de punt er in zetten en 3x per dag keren!

Op een koele donkere plaats bewaren ongeveer 12 graden is het beste.

Jan.