Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

chinese dwergkwartels eitjes??

  • nanouska

    Hallo,

    Ik heb een buitenvoliere, met daarin gras/valkparkieten en 3 chinese dwergkwartels 2 hennen 1 haan.

    Die zitten er vanaf vorig jaar zomer in, ging vanmorgen mijn voliere in en zag een eitje liggen heb hem opgepakt omdat het een hele donker bruine eitje was, en hem weggelegd.

    Tot ik net weer ging kijken en weer een eitje zag liggen, heb die andere er toen toch maar weer bij gelegd.

    Ik heb een mooi hok voor ze staan in de voliere, maar zie dat ze toch de eitjes zomaar ergens neerleggen.

    Kan iemand mij vertellen of een link plaatsen waar ik kan lezen hoe de chinese dwergkwartels met hun eieren omgaan en wat voor maatregelen ik eventueel moet treffen of de natuur zijn gang laten gaan.

    Vindt het wel erg vroeg dat ze al beginnen met eieren leggen wie ow wie heeft er tips voor mij.

    Groetjes

  • edwin

    hallo.ik heb ook een voliere met parkieten en chinese kwartels de kwartels legt ongeveer elke dag een eitje maar je weet nooit of ze goed zijn.ze broeden niet de eiren zelf uit(soms wel)daar staat de chinese kwartels mee bekent dat ze niet broeden.ze verplaats steeds de eiren of ze eten het op.het beste is dat je de eiren in de broedmachine doet.dat kan je op internet allemaal vinden.veel succes ermee.

    groetje,s edwin

  • nanouska

    Ik heb geen broedmachine aangeschaft, dat vindt ik te veel van het goede, heb ze steeds weggehaald en weggegooid.

    Maar op een gegeven moment dachten de valken pfff nog steeds geen blok dan gaan wij maar in het hok zitten van de kwartels, die is begonnen te leggen op 3 maart, en toen dachten de kwartels ach wat maakt het uit ik ga hier ook gewoon weer eieren leggen, in begin heeft de valk 2 eitjes onder haar hoede gehad, maar ik wilde dit niet, dus heb die eitjes in een andere hoek gelegd, en nu zitten ze braaf te broeden in 1 hok zowel de valk als de kwartel, gekker moet het toch niet worden he.

    Dus nu afwachten hoe of wat ben heel benieuwd.

  • odyfix

    kwartels leggen hun eieren altijd links en rechts neer en gaat dan een nest bouwen en rolt dan de eieren

    in het nest en gaat dan pas broeden. Dus mooi liggen laten die eieren.

    groet odyfix.