Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

eieren

• moeder van Melvin

We hebben 5 eieren! Gisteren voor het eerst geen ei meer bijgekomen.

Het haantje en het hennetje verplaatste een paar dagen steeds 1 ei ver bij het nest vandaan.

Nu hebben ze het weer teruggerold, maar ik zag dat ze af en toe de eieren anders neer leggen in het nest. Het mannetje en het vrouwtje doen dit allebei..Weten jullie of dit een teken is dat ze waarschijnlijk ook zelf gaat broeden?

Of spelen ze gewoon met het ei?

• Dennie

Ja, ze gaan broeden.

Maar er hangt wel een maar aan,

ze legt eerst rond de 15 á 20 eitjes voordat ze begint aan een nest van zo'n 12 stuks ( probeer het bij 8 eitjes te houden ), verwijder geen eitjes dit stimuleerd de hen om meer bij te leggen, gevolg geen bevrucht eitjes na verloop van tijd.

Kans bestaat als de hen wilt broeden ( aangezien je maar 1 hen en haan hebt )

dat de haan stees de hen lastig valt en het broeden opgeeft.

• moeder van Melvin

Goed nieuws dus!

Vanmiddag heeft ze een zesde ei erbij gelegt, Het haantje is(nog) erg rustig en zo te zien een tweede moedertje, loopt haar gelijk achteraan als ze een ei aan het leggen is en blijft er naast zitten totdat ze er weer vandoor gaat.Ben bezig om een vrouwtje erbij te zoeken, maar dat valt niet mee hier in de omgeving!

• Dennie

how how how,

nog geen hen erbij nemen, is van grote invloed op het broeden, laat staan de pikorde.

Kan je nog een klein tipje geven in de zoektoch naar een kwartelhen qua prijs.

De normale winkelprijs bedraag slechts 5 euro, betaal niet meer dan nodig is.

• moeder van Melvin

oke, we nemen er nog geen hen bij.

Aangezien goede raad hier niet duur is nog maar een vraagje:

Hoe zorg ik er voor dat ze op 8 eieren gaat broeden zonder eieren weg te halen?

• Dennie

lukt niet,

alles gewoon zijn gang laten gaan totdat ze een vast nest heeft,

als ze er 2 dagen goed op zit dan pas eitjes weghalen.

Hen later erbij nemen als het nest niets word of als de jonegn zelfstandig zijn.

• moeder van Melvin

Bedankt, ben benieuwd of ze wel gaat broeden, heeft al 3 dagen geen ei meer gelegd en ze blijft steeds de eieren anders in het nest neerleggen.

• Dennie

veel succes met het broeden

als je vragen hebt stel ze dan gerust.

Ik heb op dit moment ook 2 nesten.

• moeder van Melvin

Jij ook succes met je twee nesten.

(hoeveel eieren heb je, en broeden ze al?)

Het zou leuk zijn om te lezen hoe het verder verloopt!

• Dennie

Bij mij zijn ze toch al een week aan de broed.

ik heb een nest van 11 eitjes en een ander met 8 eitjes