Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Mijn hennen

• Dennie

weet ook niet hoe het komt,

maar vreemd dat ik dit nog niet heb gehad.

• Deborah

Ik heb vanmiddag de nieuwe haan weer bij de hennen gezet om het nog een keer te proberen. Tegen de avond zag ik dat hij alweer bloede onder zijn staart. Ik heb hem er nu maar weer uitgehaald. De 3 haantjes samen gaat wel goed. Je zou eerder verwachten dat dat verkeerd gaat en niet tussen een haan en 2 hennen.

Dit zag ik ergens op internet staan:

Verenpikken

Een lastig verschijnsel is verenpikken. Kwartels pikken elkaar soms de veren van het lichaam, vaak tot bloedens toe. Meestal is de oorzaak overbevolking. Zorg ervoor dat er niet te veel dieren in de hokken zitten.

Oppassen

Sommige Chinese dwergkwartels hebben de nare eigenschap snel te vervallen in hardnekkig verenpikken bij elkaar. Dit pikken leidt vaak tot kannibalisme. Als het eenmaal zover is, is het moeilijk hier weer vanaf te komen. Om overmatig verenpikken te voorkomen kan het volgende geprobeerd worden:

• voorkom te veel dieren op een kleine ruimte.

• plaats geen vreemde dieren bij elkaar als deze in voortplantingsconditie zijn.

• bied voldoende schuilgelegenheid in het hok en de ren.

• geef regelmatig groenvoer, extra maagkiezel en schelpengrid.

• voorkom dat de dieren schrikken. Met dieren die dit vervelende gedrag vertonen, moet nooit meer gefokt worden. Mogelijk is dit slechte gedrag erfelijk.

Het koppelen van kwartels die vreemd voor elkaar zijn geeft soms problemen. Een oplossing is om de haan een paar dagen te laten wennen aan zijn territorium. Daarna wordt de hen (of hennen) bij deze haan in zijn territorium geplaatst. Meestal is hij dan meteen de ‘baas’ en gaat alles goed. Verloopt de gewenning nog niet goed, dan is een andere oplossing om alle dieren die aan elkaar moeten wennen tegelijk in een nieuw (dus voor alle dieren onbekend) hok te plaatsen. In deze situatie heeft geen enkel dier een territorium te verdedigen en verloopt de gewenning meestal probleemloos.

• Dennie

* is vaak een agresieve vorm van de pikorde.

• Joop S

Dannie ik wil iets weten over chineese dwergkwarteltjes

want u heeft er zo als ik steeds lees veel verstand van kwarteltjes…….

ik heb bij mijn kanaries een stel kwarteltjes lopen en nu met drie jongen van hun er bij 4 weken oud,en ze zit nu weer op 7 eitjes,

hoeveel kwarteltjes kunnen er in een hok samen zitten (weet niet of ze uit komen ze zitten nu 5 dagen op.

ik lees het graag van u.

• Dennie

Hoe groot is jou volliere en hoeveel hennen heb je lopen ?

om daar maar eens mee te beginnen.

Dennie

• glenn

hallo deborah

ik zie nu staan dat jij kwartel eitjes onder een lamp hebt uitgebroed

hoe moet dat

wil je dat mailen naar glennvanpuyenbroek@hotmail.com

dankje alvast